Közlekedési Tanszék - A tanszék kutatási projektjei
A tanszék kutatási projektjei:
- GSP – Galileo Signal Priority
- Időtartam: 2012.01.01. – 2014.03.31.
- Finanszírozó: EU FP7
- Költségvetés: 107 000 EUR
- Témavezető: Dr. Horváth Balázs PhD, egyetemi docens; +36/96 503 494, balazs.horvath@sze.hu
Azóta, hogy 1993-ban a GPS (Global Positioning System) teljes kapacitással működésben állt, ennek ellenére az autós navigációs eszközök felhasználása a közösségi közlekedésben csak nagyon lassan terjed. A GSP (Galileo Signal Priority) pontosan erre a problémára kíván megoldást kínálni a TSP (Transit Signal Priority), azaz a közösségi közlekedési eszközök előnyben részesítése által. Ezzel a lépéssel a jelenlegi infrastruktúra alapú rendszerek (melyek kevésbé rugalmasak, viszont költségesebbek) kiválthatóvá válnak, költségeket takarítva meg az eszközökön és a fenntartáson, valamint kihasználhatóvá válik a fedélzeti intelligens eszközök teljes potenciálja, ahol a GNSS-nek kiemelt szerepe van a funkciók elérhetővé tételében.
- siEBaBWe L00151 – Vasúti átjárók biztonsági vizsgálata
- Időtartam: 2012.03.01. – 2014.03.31.
- Finanszírozó: ERFA, Ausztria-Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Program
- Költségvetés: 479 597 EUR (teljes)
- Témavezető: Horváth Gábor egyetemi adjunktus; +36/96 503 121, gabhor@sze.hu
Az Ausztria-Magyarország határon átnyúló együttműködési program keretében megvalósuló projekt témája a „Vasúti átjárók biztonsági vizsgálata a burgenlandi és nyugat-magyarországi határon átnyúló vasútvonalakon”. A programban sor került a jogi és szabályozási keretek áttekintésére, a vasúti és közúti infrastruktúra műszaki, biztonsági és irányítástechnikai vizsgálatára, a vasúti átjárók forgalmának felmérésére, környezet- és társadalmi tanulmányozásra, valamint a közlekedők szokásainak, viselkedésének elemzésére. A vizsgálatok alapján felújítási koncepció készül a legkritikusabbnak ítélt vasúti átjárók közlekedésbiztonsági fejlesztését célozva.
- Smarter Transport – Kooperatív közlekedési rendszerek infokommunikációs támogatása. TÁMOP 4.2.2/C projekt
- Időtartam: 2012.11.01. – 2014.10.31.
- Finanszírozó: Európai Unió és a Magyar állam
- Költségvetés: 18 000 000 Ft
- Témavezető: Dr. Prileszky István, CSc, főiskolai tanár; +36/96 503 126, prile@sze.hu
Az elmúlt két évtizedben a gépjárművek száma és ezzel együtt a városok közlekedési terhelése jelentős mértékben megnőtt, ami komoly kihívást jelent a várostervezés, a forgalomirányítás számára. A résztvevők azt tűzték ki célul, hogy megoldást találjanak erre a kihívásra egy alapkutatási projekt keretében.
Dr. Prileszky István kutatócsapata a közforgalmú közlekedési rendszerek integrált tervezési-üzemeltetési folyamataival foglalkozik. E kutatás során a kutatócsoport egyfelől az elektronikus jegyrendszerekből kinyerhető információkat elemzi, másfelől pedig proaktív irányítási modellt dolgoz ki a közforgalmú közlekedési rendszerek irányítására.
- VKM AT-HU – Osztrák Magyar Közös Közlekedési Modell
- Időtartam: 2011.10.01. – 2013.09.30.
- Finanszírozás: ERFA, Ausztria-Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Program
- Költségvetés: 124000 EUR
- Témavezető: Prof. Dr. Koren Csaba CSc, egyetemi tanár; +36/96 613 569, koren@sze.hu
Az együttműködés célja egy, a Centropa régiót lefedő multimodális közlekedési modell osztrák-magyar közlekedési modell részének létrehozása, egy regionális stratégiai tervezőeszköz kialakításához.